Ytligt djupt


I dont like "du måste vara brun efter sommaren"-hetsen. Nu tittar jag ut och mitt huvud tänker automatiskt "ut ut ut soltimmar du missar". En annan del av mig protesterar och suckar djupt. Att bli fint brun till sommaren uppmuntrar de sjuka idealen och det faktum att vi tjejer konstant jämför oss med varandra. Omedvetet. Medvetet. Alla gör det inte, men många. Att vara vacker sitter FÖRST och främst i huvudet. Resten ordnar sig så länge DU känner dig OK. Kroppen, håret, allt faller på plats som pusselbitar bara du tittar dig själv i spegeln och ler. Det tror jag på. Förmodligen lever jag inte som jag lär, men jag strävar efter det. Imperfektion är 2000-talets perfektion?

En vän till mig hade kollat igenom bilderna på FB från tågluffen. Bland dem (eller majoriteten) är osmickrande. Jag gick runt osminkad för det mesta, hade kul på bilderna och struntade i mitt töntiga "gillar inte att vara med på kort"-beteende. Sedan hamnade de på nätet, ok. Det bjuder jag på. Min vän reagerade lite annorlunda. Fine, vi alla kommer från olika sociala grupper, och mina vänner rynkade t ex inte på näsan. Men jag störde mig lite på det, tog åt mig om ni så vill. Och jag kände mig gräslig usch tänkte "varför la vi upp den bilden". 

Så känner jag inte längre. Men vill dela med mig av det. Ytlighet och alla idealen som tillhör kan kännas som västvärldens bortskämda lyxproblem. Det skiter jag i. För högst påtagligt är det, och inpräntat i för många ungas sinnen. 

Fy på oss.

Kommentarer
Postat av: Sophia

Känslan att man "måste" vara brun ligger ju verkligen inte bara hos tjejer. Killar har också komplex och sjuka ideal!



Sen tror jag det handlar mer om att generellt i världen vill man alltid ha det man inte redan har, tex thailändare beundrar västerlänningar för att de är så bleka och fina. sjukt, ja.

2009-08-07 @ 18:31:20
URL: http://oophi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0