Dra mig baklänges

Pluggstuga hos mig. Eller tja, lät mysigare än vad det är. Ensam är jag, med kaffet som lojal vapendragare. Sitter med psykologin som sagt. Har stött på en del intressanta saker under mitt läsande:
Till exempel så finns det ett namn för varför mitt förra förhållande fallerade, "Det finns även människor som har en bristande förmåga att identifiera och beskriva känslor, så kallad alexitymi." Notera att detta enbart är en benämning, alltså inte en diagnos eller så. Ursäktar ingenting. punkt.
Vidare så talas det om två olika känsloprocesser när det gäller- att grubbla. Allas vår bov i dramat. Första "benägenheten att grubbla över negativa händelser som inträffat och varför man mår som man gör" och andra "benägenheten att oroa sig för negativa händelser som kan tänkas inträffa". Båda är negativa processer. Och stycket avslutas med att påpeka hur man kan tro sig bearbeta känslor genom grubblerier, men att det snarare är tvärtom. Gott folk: att grubbla motverkar en emotionell bearbetning!
Hela min värld har i detta nu skakats om.

Kommentarer
Postat av: elin

men...vafan...jag grubblar om saker som kan och troligtvis kommer att hända i framtiden. HUR SLUTAR JAG?!?!?!?!?

2009-10-03 @ 21:04:45
URL: http://punkte.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0