Experiment

En ny start, en ny kurs! Vi går direkt från psykologi till en snabbkurs på 2 veckor i socialpsykologi! Kursen består enbart av en gruppuppgift, nämligen ett socialpsykologiskt experiment! Exciting! Experimentet skall handla om outsagda normer, testa och synliggöra dessa för att sen skriva en rapport. I vår grupp så kommer två av oss (inte jag) förvandlas till gravida unga kvinnor. Som gravid kommer vi sedan gå fram till folk med en cigarett i handen och fråga om eld (vi går fram till folk som röker och obviously har eld). Vi kommer fråga många och olika typer av människor, och observera hur normer tar sig i uttryck fysiskt och psykiskt. Alltså hur människan som får frågan reagerar med talet (dvs vad personen svarar) i relation till vad ansiktet faktiskt säger. Vad tror ni? Jag tror att samhället är avdomnat, att vi förväntar oss att människor borde reagera med värsta predikan men att vi egentligen är så vana att ingen tänker på skadorna kvinnan orsakar barnet. Hur hemskt är inte det. Att det är vardagsmat för oss, och hur det svenska individualiserade samhället tänker "det är hennes ansvar, hon får skylla sig själv" och slutligen så bryr sig ingen? Inget happily ever after här inte.
Ps.
Idag fyller min gamle far år! Det betyder festligheter här hemma, jag och bror förbereder lamb-ribs (jag äter något annat) och massa annat gott! KUL. För det är en i raden överraskningar jag har uppstoppat i skjortärmen (eftersom allt händer i okt, nov = alla fyller, lämnar mig blabla).
Hösten är överraskningarnas årstid!

Kommentarer
Postat av: elin

oho det dör experimentet gjorde dem i Solos senaste nummer! Då var de ute och drack och rökte. Var väldigt intressant =)

2009-10-29 @ 13:11:03
URL: http://punkte.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0