Håller tätt

Idag gjorde jag en hemsk upptäckt. Som ni alla vet, går jag och småtottar inte ihop. Att se mig med barn inom en snar framtid är   i_n_t_e   troligt. Idag fann jag ännu en anledning till varför jag inte vill besvära en plutt med världens alla tokigheter.
Platsen är H&M. Planen är att handla kläder till en nykommen hårboll. Eftersom större delen av min släkt är belägen i England så älskar kusinerna att det finns "roliga" kläder här, de har tydligen bara "tråkiga" barnkläder (situationstecken eftersom min englandssläkt är väldigt speciell). Jag går mot barnavdelningen, passerar vuxenavdelningen och noterar hur hösten stadgat sig, mörka toner, stickat, lite päls....fortsätter...och POFF färgspektrumet är obeskrivligt. Barnavdelningen. Där hittar du inte en färg som inte sticker i ögonen. "Barnen blir som krypande polissirener, kanske har en funktion i alla fall, vill ju inte tappa bort dem" tänker jag och flanerar vidare. Tills jag börjar bläddra bland neontygerna och granskar dessa, vad finner jag? Jo. Det finns inte heller en helfärgad tröja/byxa/strumpa/kalssipp/vante NO NO utan på allt finner vi:
Batman, Snooby, Hello Kitty, Disneys hela klassikerutbud, Star Wars, Bilar, Brats.
Här kastas barnen in i en kommersiell värld. Och stackars föräldrarna har inget val, ska vi behöva backa några årtionden och sy egna kläder?
För all del, jag förkastar inte enstaka småtryck. Jag fattar hur allt går ihop med reklam, pengar osv osv. Det jag reagerade på var hur jag letade efter något som var neutralt. Hittade en rutig skjorta och en blommig kjol typ, för respektive nykomling.  Därför är jag berättigad till denna överreaktion.
Handlar om att se the bigger picture här.
.......framtiden......?
Det hela slutar med att mamma ringer och jag svarar "När jag är plus en. Star Wars är okej. Inget annat får du köpa".

Kommentarer
Postat av: Sophia

May the force be with you.

2009-10-01 @ 22:32:03
URL: http://oophi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0